nothin' interesting bout this blog until u check on it!

Sahabat..

Saturday, October 9, 2010

Bahaya Tido Lewat!

Ramai antara kita yang selalu tido lewat..ada yang study, tengok bola, surf internet dan macam2 lagi. Sebenarnya tido lewat ni sangat2 membahayakan kesihatan. Nampak macam remeh tapi cuba baca fakta di bawah :

Pukul 9-11 malam : masa untuk badan membuang segala toksin. Pada masa ini, kita seharusnya berada dalam keadaan relaks.

Pukul 11 malam-1 pagi : Proses detoksifikasi berlaku dalam hati, seharusnya dijalankan sewaktu kita tidur.

Pukul 1-3 pagi : Proses detoksifikasi dalam hempedu, juga berlaku semasa tidur.

Pukul 3-5 pagi :Proses detoksifikasi dalam paru-paru. Sebab tu, ada orang yang mudah batuk masa ni.

Pukul 5-7 pagi : Proses detoksifikasi dalam usus besar

Pukul 7-9 pagi : Penyerapan nutrien dalam usus kecil. Masa ni kita MESTI ambil sarapan. JANGAN SESEKALI SKIP WAKTU BREAKFAST ANDA!

Nampak x kepentingan tido awal? jadi, kita sepatutnya tido paling lewat pun dalam pukul 11 atau 12 malam.

Satu lagi, tido mestilah dalam keadaan gelap. Padamkan lampu. Sebabnya, hormon melatonin akan dihasilkan oleh otak kita pada pukul 2-3 pagi dalam keadaan yang gelap semasa kita tidur. Hormon ini sangat penting untuk immunity badan dan sebagai antioksidan. Selain itu, kita juga dapat menjimatkan elektrik.


Jadi, sayangilah diri sendiri. Tido awal, k ;)

(◕‿◕✿)

23 comments:

  1. erkkk....Encik MT slalu gak tido lambat...ish3...susah nak ubah nie..kekeke!

    ReplyDelete
  2. good info..sgt berguna...pas nie nk kurangkan tido lwt ler..skrg ni pn dh kena sakit batuk2 dh..

    ReplyDelete
  3. kalo student mmg slalu tdo lambat la...
    :P

    ReplyDelete
  4. dah tak ngantuk nak wat cam ner ekk..he3

    ReplyDelete
    Replies
    1. minum susu panas..xpun bace buku teks sejarah tingkatan dua.hehe

      Delete
  5. alamak... terasa diriku terabai selama ni...huhuhu

    ReplyDelete
  6. waaa...bgs2 post ni...kn stat tdo awl da ni...

    ReplyDelete
  7. nak kena tido awai da ni,,hehe,,nite

    ReplyDelete
  8. ayakk.. skrg pukul 12 tgh mlm sudahhh.. belom mau ngantu arr..

    ReplyDelete
  9. Tidur awal baik utk kesihatan tapi biasanya mata ni sukar gak nak lelap...

    ReplyDelete
  10. haish mcm mana klaw keje bertimbun nieh??

    ReplyDelete
  11. Hmmm.... tido siang2 ler... malam berjaga... ngeeee

    ReplyDelete
  12. Masa kat U..
    romate ckp tak remaja tido awal..
    ade mak kesah..
    mak tido jugak..atenya dah ngantuk...hikhik

    ReplyDelete
  13. anda kena tag ! datang belog saya ntuk tuntut hadiah !

    http://syamilhafiy.blogspot.com/2010/10/best-friend-award.html

    ReplyDelete
  14. sy memang tidur awal. kul 9.30 dah tidur dah.
    comel la cheetah tu

    ReplyDelete
  15. info yang menarik...thank you..^_^

    ReplyDelete
  16. very informatif for me..
    coz sy pun jenis tito lmbt..
    n kdg2 x tido lgsung memalam..
    mohon nak masukkan dlm my bLog..
    =))

    ReplyDelete
  17. gud info! boleh nak share dear? ;)

    ReplyDelete
  18. thank sbb info ni..minta izin utk share di facebook FMD ye :) thanks again.

    ReplyDelete
  19. argghh...selalu tidur lewat...da tak leh da...huhu

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails